Καλό μήνα σε όλους μας. Στο πρώτο μέρος της συνέντευξης, που δημοσιεύθηκε στο προηγούμενο φύλλο, ο κ. Βασίλης Θερμός, Αντιπρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Λευκάδας, έκανε τον απολογισμό του φετινού, πολιτιστικού καλοκαιριού. Αναφέρθηκε στις Γιορτές Λόγου και Τέχνης, το Διεθνές Φολκλορικό Φεστιβάλ, τις επιτυχημένες συνεργασίες που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια τους, τη σημαντική προσέλευση θεατών- που γύρευαν ένα αντίδοτο χαράς κι αισιοδοξίας-, καθώς και στις δυσκολίες που προέκυψαν από την οικονομική κρίση, που μαστίζει όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής δραστηριότητας, με μεγαλύτερο θύμα όλων, τον πολιτισμό. Η Λευκάδα, όμως, δεν κατέθεσε τα όπλα, αγωνίστηκε και τα κατάφερε. Ένα ακόμη καλοκαίρι Πολιτισμού, Τέχνης και Φολκλόρ έλαβε αίσιο τέλος, στεφανωμένο με επιτυχίες, χαρίζοντας σε όλους εμάς υπέροχες εικόνες, μουσικές και παραστάσεις.
Ακολούθως, παρατίθεται η υπόλοιπη συνέντευξη του κ. Θερμού.
- Μ.Β.: Στις αρχές του Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στην Οδησσό της Ουκρανίας, Τελετή Αδελφοποίησης ανάμεσα στη Λευκάδα και την Οδησσό. Πώς αποφασίσθηκε η πραγματοποίηση της εν λόγω Τελετής?
- Β.Θ.: Στο περσινό Φολκλορικό Φεστιβάλ φιλοξενήσαμε ένα χορευτικό συγκρότημα από την Οδησσό. Επιστρέφοντας στην πόλη τους, με τις καλύτερες εντυπώσεις από τη φιλοξενία μας, τη Λευκάδα και τους ανθρώπους της, ο Δήμος Οδησσού επικοινώνησε μαζί μας και μας προσκάλεσε να αδελφοποιηθούμε. Η απόφαση για την Αδελφοποίηση είχε παρθεί από πέρσι. Ήθελα να πω ότι στην είσοδο της πόλης της Οδησσού έχει μία στήλη με τόξα. Κάθε τόξο αντιστοιχεί και σε μία αδελφοποιημένη πόλη. Είναι πάνω από εκατό σε όλο τον κόσμο. Από την Ελλάδα, έχουν αδελφοποιηθεί και με το Δήμο του Πειραιά, οπότε υπάρχει το αντίστοιχο τόξο όπου αναγράφεται και η χιλιομετρική απόσταση ανάμεσα στην Οδησσό και τον Πειραιά.
- Μ.Β.: Τώρα, θα προστεθεί ένα ακόμη τόξο με το όνομα της Λευκάδας και τα χιλιόμετρα που μας χωρίζουν, αποτελώντας πιθανή έμπνευση για κάποιους να μας επισκεφθούν. Από ποιους εκπροσωπήθηκε η Λευκάδα?
- Β.Θ.: Έπρεπε να εκπροσωπηθεί ο Δήμος μας από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Τελικά, όμως, πήγαμε ως αντιπρόσωποι της Λευκάδας ο Δήμαρχος Λευκάδας, κ. Φέτσης, η κ. Άννα Νικοδήμου κι εγώ. Κι αυτό, γιατί εμείς αναλάβαμε να καλύψουμε τα έξοδα του ταξιδιού από την τσέπη μας. Δεν μας τα κάλυψε ο Δήμος. Και τα αεροπορικά εισιτήρια και τα άλλα μεταφορικά μας έξοδα και ό,τι άλλο. Είναι δύσκολες οι εποχές και πρέπει όλοι μας να προσφέρουμε με όποιον τρόπο μπορεί ο καθένας. Όταν, λοιπόν, έγινε η εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για την Αδελφοποίηση και ο Δήμαρχος δήλωσε ότι οι εκπρόσωποι θα έπρεπε να αναλάβουν και τα έξοδά τους, τότε δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον. Οπότε, ένιωσα ότι είχα χρέος να πάω να εκπροσωπήσω την πόλη μας.
- Μ.Β.: Πότε πραγματοποιήθηκε η Τελετή της Αδελφοποίησης?
- Β.Θ.: Μας κάλεσαν να πάμε στις 4 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιούνται στην Οδησσό οι γιορτές προς τιμήν του Έλληνα Γρηγόριου Μαρασλή, που διετέλεσε Δήμαρχος της Οδησσού για δεκαεπτά χρόνια. Ο Μαρασλής χρηματοδότησε με τμήμα της προσωπικής του περιουσίας μεγάλο αριθμό δημόσιων κτισμάτων στην Οδησσό. Μάλιστα, το Μουσείο της Φιλικής Εταιρείας στην Οδησσό, στεγάζεται σε κτήριο που δώρισε στην πόλη ο Μαρασλής. Καταθέσαμε κι εμείς- ο Δήμαρχος μας συγκεκριμένα- λουλούδια στο μνημείο του ευεργέτη Μαρασλή. Πιθανότατα, θα δεχθούμε κι εμείς σύντομα επίσκεψη των εκπροσώπων της Οδησσού, κατά τη διάρκεια της οποίας θα οργανωθεί ημερίδα, όπου οι εισηγητές θα αναφερθούν στις οικογένειες των Λευκαδιτών που διέμεναν στην Οδησσό, θέμα που έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
- Μ.Β.: Ποιο ήταν το πρόγραμμα της Τελετής Αδελφοποίησης?
- Β.Θ.: Οι επίσημες γιορτές ξεκίνησαν καταθέτοντας λουλούδια στο άγαλμα του Μαρασλή. Στη συνέχεια, υπογράφηκε Μνημόνιο το οποίο διαβιβάσαμε στο Υπουργείο Εξωτερικών, μέσω του Προξενείου. Να αναφέρω ότι στην Τελετή παρέστησαν ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού, που είναι στην Οδησσό, καθώς και ο Πρόξενος της Ελλάδας. Με την υπογραφή του Μνημονίου, ουσιαστικά η μία πόλη αναλαμβάνει ευθύνες απέναντι στην άλλη και συμφωνούν για μελλοντικές συνεργασίες. Να συνδιοργανώνονται εκδηλώσεις και να υπάρχει ένα γενικότερο κλίμα συνεργασίας κι αλληλεγγύης. Υπάρχει και μία σκέψη για τις επόμενες Γιορτές Λόγου και Τέχνης- ανάλογα, βέβαια, με τις συνθήκες που θα επικρατούν τότε-, να είναι αφιερωμένες στις Αδελφοποιημένες Πόλεις. Η Λευκάδα έχει αδελφοποιηθεί με πόλεις στη Σουηδία, τη Γαλλία, την Τσεχία, την Κύπρο, τη Ρουμανία, το Ισραήλ, την Ουκρανία, την Ιαπωνία.
- Μ.Β.: Πέρα από το τυπικό μέρος της Τελετής Αδελφοποίησης, συνέβη κάτι άλλο άξιο λόγου κι αναφοράς?
- Β.Θ.: Κατά τη διάρκεια της Τελετής, η κυρία Νικοδήμου είχε μία λαμπρή ιδέα και ενημέρωσε σχετικά και τον Έλληνα Πρόξενο: να ονομαστεί η Οδησσός «Ιερά Πόλη των Απανταχού Ελλήνων του Εξωτερικού», αφού η Οδησσός είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία του ελληνισμού ως η πόλη που συστάθηκε η Φιλική Εταιρεία. Από τη μεριά μου, θεώρησα χρέος μου να υποστηρίξω τη συγκεκριμένη ιδέα μέχρι την τελική της πραγματοποίησή κι εφαρμογή. Όταν θα έρθουν στη Λευκάδα οι εκπρόσωποι της Οδησσού, μέσω του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου, θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Θα ενημερωθεί ο Βουλευτής ώστε να προταθεί για ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων. Επικοινώνησα, ήδη, με τον κύριο Φλογαϊτη, προκειμένου να ενημερωθούμε για την ακριβή διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, και μίλησα και με τον Βουλευτή Λευκάδας, ο οποίος με ενθάρρυνε να συνεχίσω τις σχετικές ενέργειες.
- Μ.Β.: Στην ομιλία σας, κατά την Τελετή Λήξης του Φεστιβάλ, κάνατε ειδική αναφορά στο Μέγαρο Πολιτισμού, που επιθυμείτε να δημιουργηθεί στο κτήριο όπου στεγάζεται σήμερα το Δημαρχείο Λευκάδας. Λεπτομέρειες είχατε παραθέσει στην πρώτη μας συνέντευξη, τον Ιούλιο. Στα πλαίσια της ομιλίας σας, αναφερθήκατε και στην οικία των Ζαμπελίων. Τι σχέδια υπάρχουν για το συγκεκριμένο κτήριο?
- Β.Θ.: Ο Ζαμπέλιος ήταν ο μόνος μετά τους Αρχαίους Έλληνες Τραγωδούς που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο θεατρικό είδος. Την περίοδο που ο Απόστολος Κακλαμάνης ήταν Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, η οικία των Ζαμπελίων ήταν στην ιδιοκτησία της Αγροτικής Τράπεζας, η οποία το είχε προς πώληση. Κατόπιν συνεννοήσεως με τον κ. Κακλαμάνη, ο οποίος δραστηριοποιήθηκε άμεσα, το συγκεκριμένο οίκημα πέρασε στην ιδιοκτησία της Κτηματικής Υπηρεσίας. Από τότε, έγιναν μεγάλες προσπάθειες για να βρεθούν χρήματα για να φτιαχτεί. Το ευχάριστο είναι ότι τα χρήματα βρέθηκαν, το έργο δημοπρατήθηκε και ανέλαβε την κατασκευή του η «Ιόνιος Τεχνική». Ο πρώτος όροφος προβλέπεται να έχει τρεις αίθουσες, όπου θα εκτίθεται όλο το έργο των Ζαμπελίων. Και οι υπόλοιπες αίθουσες θα λειτουργήσουν ως Μουσείο Επιφανών Λευκαδίων. Επιπλέον, θα διαμορφωθούν αίθουσες για μουσικές εκδηλώσεις, για παρουσιάσεις βιβλίων, για μικρά μουσικά σύνολα. Θα υπάρχει μία μεγάλη Αίθουσα Τέχνης και η είσοδος θα διαμορφωθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να αποτελεί Μουσείο Λευκαδίτικης Αρχιτεκτονικής. Θα μπορεί ο επισκέπτης να μάθει με ποιον τρόπο κατασκεύαζαν τα σπίτια τους οι Λευκαδίτες, για τις αντισεισμικές μεθόδους που χρησιμοποιούσαν κι όλα τα σχετικά. Στον κήπο θα υπάρχει διαμορφωμένος χώρος για εκθέσεις ζωγραφικής και μικρογλυπτικής. Η οικία των Ζαμπελίων είναι ένα μεγάλο κτήριο, που σύμφωνα με τα σχέδια που ισχύουν έως τώρα και τις σχετικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, θα συμβάλλει σημαντικά στην πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων κάθε είδους.
- Μ.Β.: Τι γίνεται με την κατασκευή του Θεάτρου της Λευκάδας και του Μουσείου Άγγελου Σικελιανού? Πρόκειται για δύο έργα που όσο περνάει ο καιρός, θα λέγαμε ότι προσομοιάζουν στο Γιοφύρι της Άρτας και τον μύθο που το στοιχειώνει.
- Μ.Β.: Τι γίνεται με την κατασκευή του Θεάτρου της Λευκάδας και του Μουσείου Άγγελου Σικελιανού? Πρόκειται για δύο έργα που όσο περνάει ο καιρός, θα λέγαμε ότι προσομοιάζουν στο Γιοφύρι της Άρτας και τον μύθο που το στοιχειώνει.
- Β.Θ.: Σε σχέση με το Θέατρο, δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη. Εξαιτίας κάποιων εκκρεμών, οικονομικών οφειλών προς το μελετητή, από πλευράς Δήμου, το θέμα δεν προχωρά. Μιλώντας, όμως, πρόσφατα, τόσο με τον Δήμαρχο, όσο και με το μελετητή, και οι δύο δεσμεύτηκαν ότι μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη η μελέτη θα κατατεθεί στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Από εκεί και πέρα, όμως, θα ξεκινήσουν τα δύσκολα. Έχουν γίνει πολλά λάθη έως τώρα, οπότε το έργο πρέπει να δημοπρατηθεί πάλι. Η δημιουργία του Θεάτρου είναι μία αναγκαιότητα για τη Λευκάδα. Εκεί, θα φιλοξενούνται όλες οι πολιτισμικές εκδηλώσεις του Δήμου, τόσο το Χειμώνα, όσο και το Καλοκαίρι. Όσον αφορά στο Μουσείο Άγγελου Σικελιανού, απαιτείται μεγάλη προσπάθεια για την ολοκλήρωσή του. Πρέπει να συνεννοηθούμε τόσο με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, όσο και με την αρχιτεκτονική εταιρία και το μηχανικό που έχουν αναλάβει την ευθύνη, γιατί υπάρχουν καθυστερήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους.
- Μ.Β.: Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, με το τοπίο να ξεκαθαρίζει σιγά σιγά. Ως πολίτης που ενδιαφέρεται και ανησυχεί για το μέλλον και το καλό του τόπου του, πώς βλέπετε την μέχρι τώρα κατάσταση, σε σχέση με τις διάφορες υποψηφιότητες που έχουν ανακοινωθεί και όλες εκείνες που ακόμη μαγειρεύονται?
- Β.Θ.: Οι υποψήφιοι πρέπει να διαβάσουν τι είναι «Καλλικράτης» και να τοποθετηθούν. Δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ο «Καλλικράτης» χρειάζεται τεχνογνωσία και γνώσεις σχετικές με τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Από εκεί θα προέρχονται, πλέον, οι επιδοτήσεις. Ο καινούριος Δήμος απαιτεί σωστή διαχείριση και πρέπει αυτός που θα αναλάβει να είναι τεχνοκράτης. Ευχής έργο είναι να τα βρούνε μεταξύ τους και να κάνουν ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο. Έχουν ακόμη καιρό στη διάθεσή τους. Να αφήσουν κατά μέρος τα κόμματα. Η Λευκάδα αυτό θέλει. Τα κόμματα θέλουν να κάνουν τις δουλειές τους. Η Λευκάδα, τι φταίει να πληρώνει?
- Μ.Β.: Μία συμβουλή για τους Λευκαδίτες και τις Λευκαδίτισσες ψηφοφόρους? Βάσει ποιων κριτηρίων να ψηφίσουν?
- Β.Θ.: Με γνώμονα το συμφέρον της Λευκάδας, και όχι του κόμματος τους.
- Μ.Β.: Κύριε Θερμέ, σας ευχαριστώ πολύ για την εμπιστοσύνη που μου δείξατε, γι’ ακόμη μία φορά. Είναι, πάντα, μεγάλη μου χαρά να μιλώ μαζί σας.
- Β.Θ.: Κι εγώ ευχαριστώ.
Ο κ. Θερμός εργάζεται ακούραστα, καταβάλλοντας αγνές, φιλότιμες προσπάθειες, για να φυλάξει και να διαιωνίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς της Λευκάδας, που πότε βάλλονται από τις γενικότερες επικρατούσες συνθήκες, πότε χτυπιούνται εκ των έσω.
Το τελευταίο διάστημα, έχω ακούσει διάσπαρτες απόψεις σχετικά με την κατάργηση του Φολκλορικού Φεστιβάλ και του συνόλου των πολιτιστικών εκδηλώσεων. Οι υποστηρικτές των απόψεων αυτών ισχυρίζονται ότι οι θεσμοί αυτοί έχουν παλιώσει και κουράσει τον κόσμο, η πλειοψηφία του οποίου τους έχει γυρίσει την πλάτη και δεν τις παρακολουθεί πια. Όσοι, βέβαια, συμμερίζονται τις παραπάνω απόψεις, σπάνια εθεάθησαν ως θεατές στα διάφορα πολιτιστικά δρώμενα του καλοκαιριού. Από την άλλη, όταν προτείνουμε μία κατάργηση, την όποια, οφείλουμε να έχουμε έτοιμη την αντιπρόταση. Τη νέα, σωτήρια λύση. Επειδή, όμως, στις μέρες μας οι ήρωες και οι σωτήρες είναι είδος προς εξαφάνιση, όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι…
Όταν άλλα μέρη και πόλεις της Ελλάδας προσπαθούν- σώνει και καλά- να δημιουργήσουν από το μηδέν, πολιτιστικούς θεσμούς όπως, για παράδειγμα, το Φολκλορικό Φεστιβάλ, προκειμένου για την προσέλκυση επισκεπτών και χρημάτων, εμείς θα εγκαταλείψουμε την παράδοση και την ιστορία μας? Είναι, τουλάχιστον, αφελές. Εξαιτίας των «μοντερνιστών» και των «νεωτεριστών» καταλήξαμε στη σημερινή κρίση των αξιών.
Το Σαββατοκύριακο επισκέφθηκα την Πινακοθήκη Αβέρωφ, στο Μέτσοβο, όπου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της κοινής έκθεσης τριών σημαντικών Ελλήνων γλυπτών: του Θεόδωρου Παπαγιάννη, του Κυριάκου Ρόκου και του Γιώργου Χουλιαρά. Εκεί, λοιπόν, στο Μέτσοβο, έπιασα κουβέντα με μία από τις υπαλλήλους της Πινακοθήκης, η οποία μου εξομολογήθηκε την αγάπη της οικογένειάς της για τη Λευκάδα. Μεταξύ των άλλων, μου είπε ότι με τα παιδιά της πηγαίνουν πολλές φορές στο Κηποθέατρο για να παρακολουθήσουν παιδικές, θεατρικές παραστάσεις και ότι, δυστυχώς, φέτος έχασαν το Φεστιβάλ Φολκλόρ.
Το συμπέρασμα? Μάλλον οι τουρίστες μας έχουν συνδέσει τη Λευκάδα, μνήμες κι αναμνήσεις καλοκαιρινές, με τους θεσμούς που εμείς οι ίδιοι πολεμάμε.
Επειδή, η μεμψιμοιρία και η μιζέρια τρυπώνουν ύπουλα και σταθερά σε θεσμούς, ζωές κι ανθρώπινες ψυχές, ας ζωγραφίσουμε, βάζοντας πινελιές ανανεωτικές, μα πάνω απ’ όλα φιλικές!
Ματίνα Βεντούρα / matventura777@gmail.com
Ματίνα Βεντούρα / matventura777@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου