Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Θέατρο Σκιών: "Το Άλλο Κοριτσάκι με τα Σπίρτα"



   Στις 20 Δεκεμβρίου, ημέρα Δευτέρα, στη φιλόξενη «ARTηρία», οι μαθητές του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ( Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ) Λευκάδας, σε συνεργασία με τη μη κερδοσκοπική οργάνωση «Μονοπάτια Αλληλεγγύης», μας παρουσίασαν «Το άλλο… κοριτσάκι με τα σπίρτα», μία παράσταση με μηνύματα υπέρ των δικαιωμάτων, όλων των παιδιών, στην οικογένεια, την εκπαίδευση, το παιχνίδι, τον ελεύθερο χρόνο και την περίθαλψη. Ήταν πολλοί εκείνοι που έσπευσαν να παρακολουθήσουν και να χειροκροτήσουν την προσπάθεια των παιδιών. Παράλληλα με την παράσταση, πραγματοποιήθηκε και χριστουγεννιάτικο μπαζάρ, με χειροποίητα αντικείμενα από τους μαθητές του Σχολείου. Χριστουγεννιάτικα στολίδια, ημερολόγια, κρεμάστρες, υπέροχα αντικείμενα, με ζωηρά χρώματα και μοτίβα, φτιαγμένα με αγάπη από τους μαθητές του Σχολείου.
   Την παράσταση προλόγισε η κ. Γεωργία Βλάχου, Διευθύντρια του Ειδικού Σχολείου. Ακολούθως παραθέτω αυτούσια την ομιλία της, επειδή τα όσα μοιράστηκε μαζί μας ήταν άκρως ενδιαφέροντα, ενημερωτικά και πέρα για πέρα αληθινά κι εγκάρδια. Αφού μας καλησπέρισε, καλωσορίζοντας μας, είπε: «Ο λόγος που βρισκόμαστε σήμερα εδώ είναι για να παρακολουθήσουμε την παράσταση που ετοιμάσαμε μαζί με τους μαθητές μας. Πριν, όμως, σας μιλήσω για την παράσταση, θα ήθελα να σας γνωρίσω το Σχολείο στο οποίο έχω τη χαρά και την τιμή να είμαι Διευθύντρια και το οποίο οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ακόμη. Το Σχολείο μας ονομάζεται Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ( Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ) και ανήκει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε αυτό φοιτούν μαθητές με ειδικές ανάγκες, από 14 έως 23 ετών, οι οποίοι ολοκληρώνοντας τη φοίτηση τους αποκτούν δύο βασικές εξειδικεύσεις. Οι εξειδικεύσεις αυτές στην περίπτωση του δικού μας Σχολείου είναι αρτοποιίας-ζαχαροπλαστικής και ανθοκομίας-κηπευτικής. Στεγαζόμαστε στα λυόμενα του πρώην 4ου Δημοτικού Σχολείου, πίσω από το Νοσοκομείο, και μοιραζόμαστε αυτό το χώρο μαζί με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και το Ειδικό Νηπιαγωγείο. Η έγκριση ίδρυσης του συγκεκριμένου Σχολείου δόθηκε τον Αύγουστο του 2008, προκειμένου να καλύψει ένα μεγάλο κενό στην εκπαίδευση της Λευκάδας, αφού μετά το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο οι μαθητές δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης, όπως γίνεται με όλους τους υπόλοιπους μαθητές του νομού μας. Η έναρξη λειτουργίας του έγινε μόλις πριν από τρεις περίπου μήνες και μετά από την προσωπική παρέμβαση του περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων κ. Γαβαλά, και τις συντονισμένες ενέργειες του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λευκάδας κ. Γκαμπρέλα. Ο χώρος που παραλάβαμε, όμως, τότε ήταν τέσσερις τεράστιες, άδειες και βρώμικες αίθουσες, όπου δεν υπήρχε υποψία εξοπλισμού και που ήταν αδύνατο να δεχτούμε σε αυτόν μαθητές. Σε αυτό το σημείο, όμως, είχαμε συμπαραστάτη μας και συνεργάτη μας τον κ. Κώστα Μανωλίτση, Πρόεδρο του Συλλόγου Α.Μ.Ε.Α. «Η Ελπίδα», με τον οποίο μπορέσαμε μέσα σε δεκαπέντε μέρες περίπου να στήσουμε ένα αξιοπρεπές Σχολείο και να δεχτούμε τους μαθητές μας. Σήμερα, μπορούμε να καμαρώνουμε για το Σχολείο μας το οποίο διαθέτει Γυμναστήριο, Εργαστήριο Καλλιτεχνικών, Αίθουσα Χαλάρωσης και Παιχνιδιού, πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα και αίθουσα λογοθεραπευτή και ψυχολόγου. Όλα αυτά, βέβαια, τα μοιραζόμαστε με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, με το οποίο έχουμε άψογη συνεργασία. Στο Σχολείο μας έχουν εγκαίρως προσληφθεί καθηγητές γενικής παιδείας, καθώς και ψυχολόγος, λογοθεραπευτής και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Δεν έχουν προσληφθεί, όμως, οι ειδικότητες που θα διδάξουν τα εργαστηριακά μαθήματα που προανέφερα, κάτι που ελπίζουμε να γίνει σύντομα για να μπορέσουν έτσι να λειτουργήσουν τα εργαστήρια. Καιρός, όμως, να σας μιλήσω για την παράσταση μας και για το πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα. Πριν από περίπου ενάμιση μήνα ήρθε στο Σχολείο μας η Αλίνα, από τα «Μονοπάτια Αλληλεγγύης», μία μη κερδοσκοπική οργάνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία ασχολείται με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μας εξέφρασε, λοιπόν, την επιθυμία της να δουλέψει με τους μαθητές του Σχολείου μας και να παρουσιάσει στο τέλος μια παράσταση που να σχετίζεται με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ρωτώντας τη γιατί διάλεξε το δικό μας Σχολείο, μου απάντησε ότι είχε ήδη εργαστεί με άλλα Σχολεία και θα ήθελε αυτή τη φορά να δουλέψει με παιδιά με ειδικές ανάγκες, αν και θα ήταν η πρώτη φορά που θα το έκανε και είχε άγχος για το αποτέλεσμα της προσπάθειας. Ξεκινώντας, λοιπόν, τα εργαστήρια με τους μαθητές, προσπαθούσε να βρει τον τρόπο να επικοινωνήσει μαζί τους και ήταν ιδιαίτερα προβληματισμένη στην αρχή για το πώς έπρεπε να τους προσεγγίσει. Όσο περνούσε, όμως, ο καιρός, κατάλαβε ότι αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν να είναι φυσική και απροσποίητη και να αφήσει τα ίδια τα παιδιά να την οδηγήσουν στον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε να τους οργανώσει. Κατάλαβε ότι τα παιδιά, όλα τα παιδιά, έχουν μια ιδιαίτερη ικανότητα να αντιλαμβάνονται τις προθέσεις των άλλων. Από τη στιγμή που οι μαθητές μας την εμπιστεύτηκαν και την αποδέχτηκαν, ουσιαστικά της άνοιξαν το δρόμο για να μπορέσει να εργαστεί μαζί τους και να πετύχει τους στόχους που είχε θέσει εξαρχής. Διαπίστωσε, επίσης, ότι η σχέση που θα έπρεπε να δημιουργήσει με τους μαθητές θα όφειλε να είναι μια σχέση αμφίδρομη, όπου η προσωπικότητα και η διαφορετικότητα του καθενός θα έπαιζαν το ρόλο τους στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος. Κατάλαβε, με λίγα λόγια, ότι θα έπρεπε να δουλέψει με τους μαθητές μας όπως και με όλα τα άλλα παιδιά. Δηλαδή, με σεβασμό και αποδοχή της ιδιαιτερότητας και της διαφορετικότητας του καθενός. Ξέχασε ότι δουλεύει με παιδιά με ειδικές ανάγκες και κατάλαβε ότι δουλεύει με παιδιά. Αυτή, νομίζω, είναι και η βασική αρχή της διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων: ισότητα μέσα από τη διαφορετικότητα, γιατί όλοι μας είμαστε διαφορετικοί και αλίμονο εάν δεν είμαστε.
   Ελπίζω να ευχαριστηθείτε την παράσταση μας, όπως την χαρήκαμε όλοι εμείς, και κυρίως οι μαθητές μας, κατά τη διάρκεια των προβών. Και να θυμάστε ότι σκοπός αυτής της παράστασης δεν είναι να μας εντυπωσιάσει, αλλά να δώσει την ευκαιρία στους μαθητές να εκφραστούν, να χαρούν, και να συμμετέχουν ισότιμα σε όλες τις εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής.
   Θέλω να ευχαριστήσω την Αλίνα που είχε τη διάθεση και την ευφυΐα να αφήσει τα παιδιά να την οδηγήσουν στον τρόπο με τον οποίο μπορούσαν να δουλέψουν. Κι επειδή οι καλές προθέσεις είναι η αναγκαία, όχι όμως και η ικανή συνθήκη για να ολοκληρωθεί κάτι, θέλω να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς που με τις ειδικές γνώσεις τους συνέβαλλαν στη σημερινή παράσταση. Επίσης, στην παράσταση που θα παρακολουθήσετε σε λίγο, εκτός από τους μαθητές μας, συμμετέχει και ο μαθητής του Μουσικού Γυμνασίου Λευκάδας Νίκος Περάκης, ως αφηγητής, τον οποίο ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή του. Ένα μεγάλο ευχαριστώ, βέβαια, στην κ. Ειρήνη Δουβίτσα που μας παραχώρησε με πολλή χαρά αυτόν τον υπέροχο χώρο, για την εκδήλωσή μας. Σας ευχαριστούμε όλους πολύ για τη σημερινή σας παρουσία και σας καλούμε και στην χριστουγεννιάτικη γιορτή που θα κάνουμε στο Σχολείο μας, την Πέμπτη, στις 23 Δεκεμβρίου».    
   Αυτά τα ιδιαιτέρως σημαντικά μας είπε η κ. Γεωργία Βλάχου. Από τη μεριά μου να συμπληρώσω ότι μου άρεσαν πολύ οι φιγούρες που χρησιμοποίησαν τα παιδιά στο Θέατρο Σκιών, μα κυρίως η ιστορία που μας διηγήθηκαν με «το άλλο κοριτσάκι», που παρά τις αρχικές δυσκολίες που αντιμετώπισε, κατάφερε να ζήσει ευτυχισμένο! Σύμφωνα με το εορταστικό κλίμα των ημερών, τα παιδιά έψαλαν τα «Τρίγωνα Κάλαντα» και σιγοτραγούδησαν- συνοδεία κιθάρας, με στίχο αγγλικό- την «Άγια Νύχτα»! Στο τέλος της παραστάσεως, η εθελόντρια Αλίνα μας σύστησε έναν-έναν ξεχωριστά τους μαθητές που συνέβαλλαν στην παράσταση, οι οποίοι καταχειροκροτήθηκαν απ’ όλους μας!                            
   Πολλά Μπράβο κι άλλα τόσα Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν!!! Άξιοι συγχαρητηρίων είναι, βέβαια, κι όλοι όσοι βοήθησαν: οι καθηγητές, οι εθελοντές, αλλά κι οι εκπρόσωποι των «Μονοπατιών Αλληλεγγύης», ο Σύλλογος Α.Μ.Ε.Α. «Η Ελπίδα» και φυσικά οι γονείς των παιδιών!
   Εύχομαι σε όλους τους Καλές Γιορτές κι ό,τι καλύτερο! Κι ελπίζω η νέα χρονιά να φέρει στο Ειδικό Σχολείο και τους μαθητές του, τους αρμόδιους καθηγητές που θα διδάξουν τα εργαστηριακά μαθήματα, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα εργαστήρια και τα παιδιά να μάθουν νέα πράγματα και ν’ απασχοληθούν δημιουργικά!

Ματίνα Βεντούρα / matventura777@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου