Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

Συνέντευξη Τύπου… Χωρίς τον Τύπο


   Το Σάββατο, στις 19 Μαρτίου και συγκεκριμένα στις 11 το πρωί, το ΚΚΕ Λευκάδας είχε αναγγείλει Συνέντευξη Τύπου, προκειμένου να αναφερθεί στο φλέγον θέμα των συγχωνεύσεων-καταργήσεων των σχολείων, που έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις των γονέων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών, απ' άκρη σ' άκρη της χώρας.
   Στις 11, λοιπόν, ακριβώς, ανέβηκα τα σκαλιά των γραφείων του ΚΚΕ Λευκάδας, που βρίσκονται στην Κεντρική Αγορά, για να διαπιστώσω ότι δεν είχε έρθει ακόμα κάποιος συνάδελφος. Οι τρεις ομιλήτριες, που ήταν εκεί, μου πρότειναν να περιμένουμε λιγάκι για να έρθουν και οι υπόλοιποι, γιατί όπως με ενημέρωσαν είχαν στείλει σχετική πρόσκληση σε όλα τα τοπικά ΜΜΕ: ηλεκτρονικά, έντυπα, τηλεοπτικά.
   Μετά από τρία τέταρτα της ώρας, δεν είχε έρθει ακόμα κανείς. Απ' ότι αντιλαμβάνεστε, η συνέντευξη τύπου δεν πραγματοποιήθηκε, παρόλη τη σοβαρότητα και την κρισιμότητα του θέματος που προβλεπόταν να συζητηθεί.
   Προσωπικά, απογοητεύτηκα από τη συγκεκριμένη τροπή. Ως δημοσιογράφοι, οφείλουμε να ανταποκρινόμαστε σε προσκλήσεις, συνεντεύξεις, ανακοινώσεις που μόνο στόχο έχουν την ενημέρωση και τη δραστηριοποίηση των πολιτών. Ειδικά, σ' ετούτες τις εποχές που περισσότερο κοιμίζουν, παρά αφυπνίζουν...
   Στη φωτογραφία διακρίνονται από αριστερά: η κ. Αίγλη Αραβανή- στέλεχος του ΚΚΕ και μέλος του Δ.Σ. Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λευκάδας-, η κ. Παναγιώτα Λαμπαδά- Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λευκάδας-, και η κ. Ειρήνη Μανωλάκη- Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λευκάδας.
   Ακολούθως, παρατίθεται το ακριβές κείμενο της Συνέντευξης Τύπου:

«Το ζήτημα της παιδείας ήταν πάντα από τα σημαντικά θέματα που απασχολούσαν το κόμμα μας, με προσπάθεια να παρεμβαίνουμε στις εξελίξεις, να αποκαλύπτουμε τη βαθύτερη ουσία και σκοπιμότητα των αλλαγών.
Σήμερα σίγουρα πολύ περισσότερος κόσμος προβληματίζεται για τη λογική και το περιεχόμενο αυτών των  αλλαγών, μέρος των οποίων είναι και οι προωθούμενες συγχωνεύσεις 1933 σχολείων Α’/θμιας και Β’/θμιας εκπαίδευσης. Στο νησί μας συγχωνεύονται τα δημοτικά σχολεία Καρυάς – Σφακιωτών και Αγίου Πέτρου  - Βασιλικής  και καταργείται το ΓΕΛ Καρυάς.
Αυτό που ξεκαθαρίζουμε ως ΚΚΕ είναι ότι αυτό το μέτρο βρίσκεται σε αντιδραστική κατεύθυνση και θα επιφέρει ισχυρό πλήγμα στη μόρφωση των παιδιών.
Οι λόγοι που γίνεται είναι προφανώς και οικονομικοί. Συγχώνευση σημαίνει: Αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας με λιγότερους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, εξοικονόμηση χρημάτων και γιατί οι σχολικές μονάδες μειώνονται, αλλά κυρίως γιατί μηδενίζονται σχεδόν οι διορισμοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών, όπως λέει και το υπουργείο. Άρα σίγουρα με μια πρώτη ματιά δε μιλάμε για παιδαγωγικά κριτήρια. Αυτό αποδεικνύει άλλωστε και η ίδια η εγκύκλιος του υπουργείου που ξεκαθαρίζει ότι συγχωνεύονται και συστεγαζόμενα σχολεία. Για παράδειγμα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις δύο 12θεσίων δημοτικών που συγχωνεύονται σε ένα.
Υπάρχει όμως και βαθύτερη αιτία για αυτό το μέτρο. Είναι η πολιτική της κυβέρνησης, βασιζόμενη στις αποφάσεις της Ε.Ε. Η κατεύθυνση της συγχώνευσης εντάσσεται στη νέα διοικητική δομή της εκπαίδευσης που συνδέεται άμεσα με τον Καλλικράτη και από οικονομική άποψη και από άποψη περιεχομένου. Η σχολική μονάδα ανακηρύσσεται αυτόνομη. Αν λάβουμε υπόψη την κατά 21,9%  μείωση του κρατικού προϋπολογισμού για την εκπαίδευση που θα συνεχιστεί, θα μιλάμε για σχολεία που θα βγαίνουν «στη γύρα» για να καλύψουν ανάγκες ακόμα και σε αναλώσιμα, πετρέλαιο κτλ. Ένα από τα πολλά παραδείγματα που ήδη υπάρχουν είναι φροντιστήριο στον Πειραιά που πρότεινε σε σχολείο να αναλάβει τα έξοδά του και αυτό να διαφημίζει το φροντιστήριο στους μαθητές!
Μέσα από τις συγχωνεύσεις και στα πλαίσια του Καλλικράτη προωθείται και η αποφασιστική πλέον διάσπαση του όποιου ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, η διαφοροποίηση του προγράμματος σπουδών, αφού και αυτά κατά ένα μέρος θα διαμορφώνονται από τις τοπικές κοινωνίες και τις ανάγκες ή τις ιδιαιτερότητές τους όπως λένε και όχι από το ότι πρέπει να μάθει ένα παιδί σήμερα. Ας μην ξεχνάμε ότι παλιότερη διακήρυξη του ΠΑΣΟΚ δια στόματος Γ. Παπανδρέου ως υπουργός Παιδείας ήταν ότι οι μαθητές στο Δημοτικό πρέπει να ξέρουν ανάγνωση, γραφή, αριθμητική, αγγλικά και Η/Υ. Αυτό εννοούν όταν λένε «νέο σχολείο της αγοράς», όπου χορηγοί θα μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, ανταλλάσσοντας τα ψίχουλα που θα πετούνε με το δικαίωμά τους να καθορίζουν οι ίδιοι το αναλυτικό πρόγραμμα.
Επιπλέον, αυτές οι αλλαγές θα φέρουν την παραπέρα διάλυση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Αρκεί να λάβουμε υπόψη ότι ήδη εκτός από τους ωρομίσθιους και τους αναπληρωτές στην εκπαίδευση έχουμε τους αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ, που στην ουσία είναι ωρομίσθιοι πλήρους ωραρίου και μάλιστα πολύ κακοπληρωμένοι και σε σχέση με το μισθό και γιατί έχουν πληρωθεί ελάχιστους μήνες σε σχέση με αυτούς που δουλεύουν.
Αυτές οι εξελίξεις διαλύουν το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Το νέο πρόγραμμα του σχολείου της αγοράς θέλει να δώσει αποσπασματικές γνώσεις χρήσιμες μόνο για να δημιουργήσει ευέλικτους εργαζόμενους, που θα εξαρτώνται από τον κάθε εργοδότη και από τη δια βίου κατάρτιση. Δεν βοηθά στη διαπαιδαγώγηση, στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας του μαθητή. Το μέτρο των συγχωνεύσεων θα ορθώσει παραπέρα εμπόδια στη φοίτηση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών είτε με την εγκατάλειψη του σχολείου σε επαρχιακές και απομακρυσμένες περιοχές είτε με την δραματική αύξηση των μαθητών ανά τμήμα.
Η Α.Σ.Γ.Μ.Ε. σε δελτίο τύπου θέτει δύο ερωτήματα. Πόσο παιδαγωγικό είναι να υπάρχουν τάξεις με 25 και 30 μαθητές και από την άλλη  πόσο παιδαγωγικό είναι οι μαθητές να περνούν βουνά και λαγκάδια για να πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο τους.
Βάζουμε μπροστά ως άμεσες διεκδικήσεις τα εξής:
  • Να μην κλείσει κανένα σχολείο!
  • Σύγχρονα δημόσια σχολεία με μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών.
  • Καμία τάξη πάνω από 20 μαθητές. Γιατί αυτό είναι πραγματικά παιδαγωγικά σωστό!
Η εργατική τάξη και όλος ο λαός να εκφράσουν την αντίσταση και την ανυπακοή τους στη νέα διοικητική δομή, στο νέο αποκεντρωμένο και ταξικά διαφοροποιημένο σχολείο, στην αξιολόγηση του σχολείου από τις επιχειρήσεις, στο σπρώξιμο των παιδιών της λαϊκής οικογένειας εκτός σχολείου και στην αγκαλιά των επιχειρήσεων με όχημα την ψευτοκατάρτιση και τη μαθητεία.
Το ΚΚΕ θεωρεί ότι μπροστά σε αυτή την κατάσταση πρέπει σήμερα οι εργαζόμενοι, όλος ο λαός να αντιπαραβάλλουν μια άλλη. Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να παρέχεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ενιαία παιδεία για όλα τα παιδιά με κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στην εκπαίδευση. Χρειάζεται πάλη για έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης που θα βάζει στο επίκεντρό του την ικανοποίηση των διευρυμένων λαϊκών μορφωτικών αναγκών. Χρειάζεται μια άλλη οικονομία που θα έχει ως μια από τις πρώτες προτεραιότητές της τη μόρφωση και παιδεία των παιδιών του ελληνικού λαού, μια οικονομία λαϊκή.  Σε αυτή την προοπτική οι δρόμοι της εκπαίδευσης και της μόρφωσης δεν κλείνουν. Κανείς δεν περισσεύει. Ο άνθρωπος , η πιο σημαντική παραγωγική δύναμη δεν απαξιώνεται, η συνεχής άνοδος στη μόρφωσή του γίνεται αναγκαιότητα της κοινωνίας».

Ματίνα Βεντούρα / matventura777@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου